Apple heeft afgelopen weekend zijn nieuwe televisiereclame voor de iPhone 5 voor het eerst uitgezonden op de Amerikaanse. In de reclame staan de camera en de bijbehorende camerafunctionaliteiten centraal.

In de reclame, die de titel “Photos Every Day” draagt, is te zien hoe verschillende mensen de camerafunctionaliteiten van de iPhone 5 gebruiken. Hiervoor wordt gebruik gemaakt van diverse sfeervolle omgevingen in onder andere de natuur en in de stad.

Camerafuncties uitgelicht in reclamespot

Wie de reclame bekijkt zal uiteenlopende groepen mensen foto’s zien maken. Zo zien we avonturiers in het graan hun belevenissen en skateboarders hun trucs filmen. Vooral de natuur komt veel langs in de commercial. Er worden landschapfoto’s gemaakt, waarbij de panorama-functie wordt uitgelicht.

Ook zien we tieners zogenaamde ‘selfies’ maken en worden er foto’s gemaakt van eten, waarbij gebruik wordt gemaakt van de fotofilter-applicatie Instagram. Daarnaast is te zien hoe er gebruik wordt gemaakt van de bewerkingstools op de iPhone. Zo is te zien hoe foto’s worden gecropt,

De reclame wordt afgesloten met de tekst “Every day, more photos are taken with the iPhone than any other camera”. Een gedurfde en grote uitspraak. Al kan dit worden bevestigt als er wordt gekeken naar statistieken van fotografiewebsite Flickr, waar de iPhone 5 en iPhone 4S de lijst met meest gebruikte camerabronnen aanvoeren.

Reclame concurreert met Samsung

Dat Apple juist nu met een commercial komt over de iPhone is niet zo vreemd. Concurrent Samsung lanceerde deze week haar nieuwe vlaggenschip, de Samsung Galaxy IV. Hiervoor wordt al paar weken veel reclame voor gemaakt. Met de reclamecampagne van Apple worden de voordelen van een van de vele iPhone-functionaliteiten duidelijk gemaakt om zo de iPhone weer in ‘the picture’ te brengen.

Leuk weetje is dat de commericial is gemaakt door TBWA/Media Arts Lab. TBWA is Apple’s go-to agency en heeft een rivaliserende relatie met 72andSunny, het creatieve brein achter de Samsung campagnes.

Bekijk hieronder de nieuwe televisiereclame van Apple, waarin de camera van de iPhone 5 centraal staat.