Het United States Census Bureau heeft zojuist de cijfers (PDF) gepresenteerd over de retailverkoop van de afgelopen maand (september) in de VS. De verkoop groeide 1,1%, waar door economen 0,7% groei verwacht werd. De extra realisatie wordt voor een deel toegeschreven aan de iPhone 5. De verkoop in elektronicawinkels (Electronics & appliance stores) groeide in september 4,5% ten opzichte van augustus.

Positief effect iPhone op retailverkoop

Retailverkoop VS in maand iPhone release

De afgelopen jaren was de retailverkoop in de maand van een nieuwe iPhone release aanzienlijk hoger dan de economen verwachtten.

Ook in voorgaande jaren waren de retailcijfers na een iPhone release beter dan verwacht. Wall Street Journal (WSJ) heeft de verwachtingen van economen afgezet tegen de realisatie in de maand van een iPhone release:

  • Juni 2009: iPhone 3GS release. Verwachting: +0,5%, realisatie: +1,22%
  • Juni 2010: iPhone 4 release. Verwachting: -0,3%, realisatie: +0,3%
  • Oktober 2011: iPhone 4S release. Verwachting: +0,1%, realisatie: +0,93%
  • September 2012: iPhone 5 release. Verwachting: +0,7%, realisatie: +1,1%

Kleine kanttekening: onduidelijk is hoeveel invloed de iPhone precies heeft gehad op deze verrassingen. Ook is niet helder in welke mate de economen de impact van de iPhone 5 hebben meegenomen in hun huidige verwachtingen.

Seizoensinvloeden versterken iPhone 5 impact

De impact van iPhone verkopen wordt wel versterkt door seizoensinvloeden. Zo is september traditioneel een slechte maand voor elektronicaverkoop, waardoor de impact van de iPhone 5 extra groot is, aldus Spencer Jakob (WSJ):

Since September is traditionally one of the weakest months for sales of electronics, an iPhone-induced sales spike would be worth about 1.12 times as much as in an average month.

BBP van VS tot 0,5% hoger door iPhone 5

Het effect van de iPhone 5 verkopen beperkt zich niet tot de maand september. JP Morgan verwacht voor Q4 een aanzienlijke bijdrage van de iPhone tot wel 0,5% aan het Bruto Binnenlands Product:

If calculated using the so-called retail control method, sales of iPhone 5 could boost Q4 GDP by $3.2 billion, or $12.8 billion at an annual rate. This would boost annualized GDP growth in Q4 by 0.33%-point. If hedonically-adjusted constant quality prices of phones declined due to newer or better features — a reasonable conjecture — then the lift would be even greater.

China rapporteerde afgelopen weekend dat de exportgroei met 9,9% was versneld in september. Ook dit was aanzienlijk hoger dan de 5,5% die economen voorspelden. Volgens Ting Lu (Bank of America Merrill Lynch) komt dit door eenmalige export.

Wei Yao (econoom bij Societe Generale) gaf aan dat de iPhone 5 de belangrijkste reden was voor de plotseling verhoogde handelsactiviteit van Taiwan met het vasteland.