Twee maanden na de release van de iPhone 4S blijkt Apple zijn positie in de VS, Australië en Groot-Brittannië verstevigd te hebben. In continentaal Europa levert de iPhone marktaandeel in aan de goedkopere Android toestellen.

De verzwakte economie en de verlaagde prijzen van concurrerende smartphones doen de verkoop van Apple iPhones geen goed. Dat zijn de resultaten uit onderzoek van Kantar Worldpanel ComTech dat donderdag is gepresenteerd.

In Great Britain, the U.S. and Australia, Apple’s new iPhone continues to fly off the shelf in the run-up to Christmas. However, this trend is far from universal.

Het marktaandeel van Apple steeg in de VS van 25% in 2010 tot 36% eind november 2011. Groot-Brittannië liet in dezelfde periode een stijging zien van 21% naar 31%.

Daar tegenover staan de overige Europese landen. In Duitsland daalde het marktaandeel van 27% naar 22%. In Frankrijk was de terugval nog sterker: van 29% naar 20%. Italië en Spanje laten vergelijkbare dalingen zien.

Volgens Dominic Sunnebo, global consumer insight director bij Kantar, laat de Franse markt een verhoogde prijsgevoeligheid zien. Maar in heel Europa blijkt de financiële crisis gevolgen hebben voor het consumentenvertrouwen. De goedkopere Android-toestellen van onder meer Samsung, Sony en LG zijn voor veel consumenten een aantrekkelijk alternatief.

Of… zullen de Europeanen toch wachten op een compleet vernieuwde iPhone 5 in 2012?